بازتاب حماسه بزرگ اربعین در اتاق بین الملل جوانان جهان

اربعین

پیروی حماسه بزرگ اربعین، این اتفاق بزرگ بازتاب جهانی در بین جوانان جهان نیز داشت و شما می توانید خبر این اتفاق را در سایت جهانی با مشارکت بیش از 125 کشور و عضویت بیش از 11 میلیون جوان مشاهده نمایید.

اربعین

لینک کامل خبر در سایت جهانی

 

 

همچنین متن فارسی این خبر در زیر آورده شده است:

 

زیارت اربعین، بزرگ­ترین اجتماع سالانه مردمی جهان است.

 

نمادهای مذهبی منحصربفردی وجود دارند که بعنوان پیوندهای ناگسستنی عمل می­کنند و طرفداران خود را برای تشکیل جوامع منسجم متشکل از قومیت­ها و فرهنگ­های مختلف متحد می­کنند.

زیارت اربعین، بزرگ­ترین اجتماع سالانه مردمی جهان است. اربعین کلمه­ای عربی و به معنای چهلم است.

راهپیمایی سالانه اربعین با الهام از اهداف والای امام حسین(ع) و شخصیت ملکوتی و متعالی آن حضرت، میلیون­ها نفر از سراسر جهان را به خود جذب کرده است. در واقع زائرانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند دارای گرایش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، عقیدتی و سیاسی هستند.

مسلمانان و غیرمسلمانان با پیمودن صدها کیلومتر در امتداد جاده­های غبارآلود منتهی به کربلا، اتحاد خود را در جستجوی آزادی واقعی و حقیقت نهایی نشان می­دهند.

تأثیر معنوی عاشورا و اربعین و فلسفه ایثار و انفاق و شهادت آن­ها فراتر از جغرافیا و زبان و قومیت است.

اعتقاد بر این است که او(امام حسین(ع)) از همه مرزهای فرهنگی فراتر رفته و نماد آزادی جهانی، شفقت و عدالت اجتماعی است. زائران پیاده به کربلا می‌روند، جایی که حسین و یارانش مورد خیانت قرار گرفتند که او را به کوفه دعوت کردند و سپس در جنگ به شهادت رساندند و سر بریدند.

یکی از مهم­ترین ویژگی­های پیاده روی اربعین، حضور مردمی از کشورهای مختلف و پنج قاره جهان در این مراسم است که بر اهمیت آن افزوده است. برخی از اهل سنت، مسیحیان، ایزدی­ها و سایر ادیان نیز در این مراسم شرکت می­کنند.

مردم در مسیر کربلا، اشعاری می­خوانند که بیانگر قهرمانی و شجاعت است و برای انگیزه دادن به مردان برای انجام کارهای سخت و بزرگ بکار می رود. پس از خواندن شعر، حضار یک بیت از آن را تکرار می کند و به صورت دایره­ای حرکت می­کنند.

بی شک جذابیت مراسم اربعین به حدی است که همه ساله افراد زیادی برای شرکت در آن در کربلا گرد هم می­آیند. این مراسم در چند سال گذشته به جایی رسیده است که به بزرگ­ترین اجتماعات جماعت تاریخ بشر تاکنون تبدیل شده است. نكته جالب اين­كه مردم غالباً پياده به كربلا مي‌روند و تلاش مي‌كنند تا برخي از مشكلاتي را كه امام(ع) متحمل شده، بازسازي كنند. آن­ها تمام این کارها را با وجود خطرات واقعی که در عراق به دلیل بی ثباتی کشور در حال حاضر در آن قرار دارد، انجام می­دهند.

تعداد شرکت کنندگان در سفر زیارتی سالانه تا سال 2022 به 50 میلیون نفر یا بیشتر می­رسد. در مسیرهای زیارتی، غذا، اسکان و سایر خدمات به صورت رایگان توسط داوطلبان ارائه می­شود. برخی از زائران سفر خود را از شهرها تا بصره انجام می­دهند که حدود 500 کیلومتر(310 مایل) با جاده فاصله دارد.

در طول سفر زیارتی “آذوقه فراوان، کلینیک­های کوچک و حتی دندانپزشکان در اختیار زائران است و همگی به صورت رایگان کار می­کنند. مراقبت از زائران یک وظیفه شرعی محسوب می­شود.” در مسیرهای کربلا مواکب(خیمه­ها) زیادی با هدف «اسکان، غذا و آشامیدنی و خدمات پزشکی» و عملاً هر چیزی که زائران به آن نیاز دارند، ایجاد شده است.

زائران پرچم‌هایی با رنگ‌های مختلف حمل می‌کنند، اما پرچم سیاه عزاداری امام حسین(ع) رایج‌ترین آن­هاست. آن­ها همچنین “ساختمان­های آجری دائمی و چادرهای موقتی را که برای نماز، غذا خوردن و خوابیدن در سه مسیر اصلی منتهی به کربلا استفاده می­شود،” تزیین می­کنند. هفت هزار موکب از این دست در سال 2014 در شهر کربلا برپا شد. علاوه بر مواکب عراقی که به صورت غیررسمی سازماندهی شده­اند، برخی از مواکب­ها نیز وجود دارد که کمتر “هدف ویژه­ای” دارند که زائران از مناطق مختلف هستند.

این پیاده روی چندین هدف را دنبال می­کند:

پیاده روی اربعین الگویی برای زندگی مطلوب انسانی به جهانیان ارائه می­کند. انسان­ها در این چند روز زندگی، تمام تعلقات دنیایی خود را رها می کنند و بجای رقابت­های مضر، برای برادری، همدلی و کمک به یکدیگر ارزش قائل می­شوند. مردم به دنبال اندوختن مال دنیوی نیستند و همه برای کسب معنویت بیشتر تلاش می­کنند. مردم دوست دارند به یکدیگر خدمت کنند و حتی برای کمک به دیگران رقابت می­کنند. در واقع می­توان گفت پیاده روی اربعین هویت جدیدی به مردم می­دهد. در پیاده روی اربعین هر یک از شرکت کنندگان، خلوت با خدا و تجربه معنوی خاصی دارد.