در «تهران بلو» سر میزی بنشینید که هیچ کس را نمی شناسید!

نشست جوانان بازرگان JCI در تهران بلو

در دنیایی که هر روز مرزها کم‌رنگ تر می‌شود، شبکه‌سازی، پلی‌ست برای عبور از تهدیدها. شبکه‌سازی امکانی‌ست برای خلق فرصت‌ها و استفاده از توانایی‌های مشترک در جهت ارتقا جایگاه کسب‌وکارها. در عصری پاییزی، سه‌شنبه اول مهرماه «تهران بلو» (رویدادهای هماهنگی و تیم‌سازی تجاری تهران) با حمایت JCI (Junior Chamber International) یا اتاق بین المللی جوانان تهران، در بام رایزن برگزار شد. نشستی حرفه‌ای در فضایی صمیمی، برای تعامل و ایجاد فرصت شبکه‌سازی بین خبرگان، بازرگانان و کارآفرینان موفق.

 

آنچه گذشت

تهران بلو، نشستی که با اولین باران پاییزی به فال نیک گرفته شد و با خیرمقدم «محمداحسان علی‌محمدی»، رئیس JCI تهران، آغاز شد. او با اشاره به هدف برگزاری این رویداد بیان کرد: «امکان ارتباط با جوانان فعال اقتصادی در سطح بین‌الملل، فرصتی‌ست که می‌خواهیم فعالان اقتصادی بیشتری در آن سهیم شوند.» احسان علی‌محمدی، فعال و صادرکننده حوزه سنگ و معدن، به آورده‌های مثبت و نتایج سرمایه‌گذاری بر ارتباطات و ساخت شبکه‌های ارتباطی در زندگی خود اشاره کرد. وی دلیل حمایت نمایندگی JCI تهران از این رویداد را تمرکز جامعه‌‌ی جهانی بر تقویت مهارت شبکه‌سازی در جوانان عنوان کرد.

احسان علیمحمدی تهران بلو

«شبکه‌سازی موفق، رمز موفقیت افراد موثر در هر کسب‌وکار است.» موضوعی که به گفته «حامد ابقا»، از ایده‌پردازان این رویداد، نام‌گذاری «تهران بلو» (Tehran Business Line-  Up Events:Tehran BLUE) را هم متاثر از آن دانست و تاکید کرد: « در تعامل تجاری، موثرترین و مهم‌ترین عامل، کیفیت ارتباط است. شناخت و امکان بررسی مشترک، این کیفیت را افزایش می‌دهد. نشست‌های تهران بلو رویدادهایی هستند که به ساخته‌ شدن و هماهنگی این ارتباطات به صورت مستمر کمک می‌کند.» حامد ابقا که فعال حوزه‌ی برندسازی و ‌بنیان‌گذار راهِ‌بُرد است به عنوان عضوی از اعضای میزبان «تهران بلو» به معرفی ماموریت و اهداف این سلسله رویدادها پرداخت. وی اشاره کرد: «به زبانی ساده رسالت اصلی تهران بلو ایجاد فرصت‌هایی برای دیدار و گفتگو است که کمک می کند از پتاسیل‌های همدیگر استفاده کنیم.»

حامد ابقا تهران بلو jci تهران

 

در ادامه، فرزین فردیس نماینده اتاق بازرگانی تهران، کارآفرین اقتصاد نوپا و استارت آپی، کسی که او را به عنوان مدرس اصول مذاکره نیز می شناسند، درباره‌ی استفاده از فرصت‌ها برای شبکه‌سازی سخن گفت. از اینکه چطور در موقعیت‌های حساس کسب و کارش، ارتباطات برگ برنده او بوده اند. وی گفت: «به جرات می توانم بگویم اگر امروز موفقیتی را تجربه می کنم، بخاطر آدم هایی‌ست که در کنارم داشته ام. از شرکایم گرفته تا همکارانم، دوستانم و حتی دوستانِ دوستانم.»

فردیس از مهارت‌هایی صحبت کرد که هر صاحب کسب‌و‌کاری برای تقویت و نفوذش در بازار به آن‌ها نیاز دارد. پایان صحبت‌های فردیس با یک تمرین عملی و کارگاهی در راستای شروع به شبکه سازی، همراه شد. او از حضار خواست تا  از جایشان بلند شده و بر سر میزی بنشینند که هیچ یک از اعضایش را نمی شناسند.

 

فرزین فردیس تهران بلو jci تهران

تهران بلو حاصل تغییر الگوهای ارتباطی

بعد از پذیرایی فرصتی در اختیار تک تک حاضرین قرار گرفت. از همگی خواسته شد خودشان، حوزه فعالیت و کسب و کارشان را در یک دقیقه معرفی کنند. «حسین ابراهیم‌خانی» از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشمش، در مورد ملایر و اینکه پایتخت کشمش ایران است گفت. او از فرصت‌ها و پتاسیل‌های متنوع برای همکاری در تامین و توسعه صادرات حرف زد.  «محمد وثوقمند» با بیان اینکه ۹۰ درصد زعفران جهان تولید منطقه خراسان است، از صادرات زعفران و محصولات زعفرانی خود به ۲۵ کشور جهان خبر داد. با وجود رکود بازار بین‌المللی فرش، «محسن بوستانی» تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف از تلاش‌های خود برای ادامه این مسیر و معرفی فرش ایرانی به دنیا گفت. «هادی نیلی» مروری بر تلاش های مجموعه دانا برای صادرات و واردات در حوزه صنایع غذایی داشت. «محمدرضا غفراللهی» هم از فعالیت‌های شرکت بین‌المللی «دانا» در زمینه موادغذایی گفته و موفقیت این شرکت را در صادرات به ۳۰ کشور دنیا را بیان کرد.

نام‌گذاری برند مسئله‌ای است که هر کسب‌وکار به‌راحتی نمی‌تواند از آن عبور کند، نیازی که «حمید توکلی» با تخصصش در نام‌گذاری برند، درباره آن صحبت کرد. در کنار هر مدیر، رهبر و راهبر هر کسب‌وکار یک مشاور یا کوچ کسب‌وکار می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. نکته‌ای که «محمدمهدی ربانی» در جایگاه کوچ، مدیرمسئول مجله «خلاقیت» و انتشارات «نگاه نوین» از آن یادکرد.

در ادامه این فرصت‌های یک دقیقه ای، افرادی از استارت‌آپ‌های مختلف، کالا و خدمات کسب‌وکارهای خود را معرفی کردند. «میلاد بختی»، مدیرعامل جوان کاربوم از اهمیت سرمایه‌ها و منابع انسانی صحبت کرد و به نقشی که کاربوم به عنوان یک پلتفرم (بستر) مدیریت استخدام و جذب نیرو ایفا می‌کند، اشاره کرد. «مجید کثیری»، بنیان‌گذار و مدیرعامل اخباررسمی نیز معرفی مفید و مختصری از این نیوزوایر و خدمات آن داشت و به نقش و اهمیت ارتباطات در این عصر دیجیتال استناد کرد. «هادی شجاری» در فضایی که تامین‌کننده و صادرکنندگان به دنبال تکمیل زنجیره ارزش محصولات خود هستند، از جریان «ارزی‌شو» گفت. فضای کار اشتراکی، برگزاری رویدادهای کارآفرینی، برگزاری رویدادهای آموزشی و پلتفرم کارآفرینیِ باشگاه کارآفرینی تیوان و کارخانه نوآوری های‌وی نیز توسط محمدرضا سبحان معرفی شد. تهیه، تولید و فروش مواد اولیه پخت‌وپز هم حوزه فعالیت کسب‌وکاری آنلاین بود، با عنوان «کن‌کوک» (CanCook). فعالیت این استارت‌آپ توسط بنیان‌گذارانش «پژمان حسام‌فر» و «آزاده کاظمی» معرفی شد.

تربیت ۱۲۰۰ نفر کارآفرین فرش دستبافت قشقایی شیراز، حاصل یک عمر تلاش برای فرش قشقایی است که «احسان لاجوردی» به آن اشاره کرد. کسی که امروز صاحب برند فرش «نیکزاد» است. «محسن جابری» از سابقه برند «سیمرغ» از بومی‌سازی اپ‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی در صنعت بیمه صحبت کرد. توجیه مالی، فنی، اقتصادی و حقوقی چهار کلید اصلی موفقیت برای راه‌اندازی هر کسب‌وکار را «لیلا طهرانی» مدرس و مشاور بازاریابی مطرح کرد. صادرات شیرینی و شکلات از ایران به کشورهای اروپایی و امریکا هم موفقیت «مجتبی سرابی» فعال این حوزه بود که به آن اشاره کرد. توانمندسازی جامعه محلی اما فعالیت و دغدغه «زهرا نقوی» بود؛ او که تا پیش از این با شرکت ارسباران شیمی به تولیدکننده دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی شناخته‌شده. «وحید افخمی» درباره فعالیت خود در حوزه مواد اولیه شیمیایی (سلولزی) کارخانه صحبت کرد. «حسین عسگری»، صادرات مواد اولیه غذایی پودری و ماشین آلات صنعتی به آسیای میانه، توسط شرکت «گلوبال‌گرین‌مایل» را شرح داد. «سید مصطفی حسینی» با اشاره به اینکه جای خالی تهران‌بلو میان تجار احساس می‌شد، از صادارت قابل توجه محصولات گروه «کاشی» به چین خبر داد. تولید و صادرات فرش ماشینی و فعالیت در صنعت نساجی هم معرفی «ایمان صفایی» از حوزه تخصص خود بود.

«خسرو ساجدی» میراث‌دار نسل سوم کشمش تیزآبی؛ با اشاره به دغدغه امروزش یعنی رسیدن به راه‌های صادرات مستقیم این محصول، از فرصت همکاری با حاضرین استقبال کرد. شناسایی و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی (نیروگاهی) را «شاهین اصغری»، از جوانان حاضر، به عنوان فعالیت تخصصی خود تشریح کرد. حوزه سلامت که فعالیت در آن پوشیدن کفش آهنین می‌طلبد، زمینه‌ای است که «علی اکرمی» از فعالیت خود در این حوزه صحبت کرد. فعالیت وی شناسایی محصولات سلامت به قصد صادرات است. «نانوتراشه»، «نانوواچ» و «نانووند» استارت‌آپ‌های حوزه ICT که توسط «احسان مدیری» راه‌اندازی شده، محور صحبت‌های وی برای معرفی خود و کسب‌وکارهایش بود.

 

نشست جوانان بازرگان JCI در تهران بلو

«رضا قنبری»، عضو اتاق بازرگانی، صادرکننده و واردکننده حوزه فولادهای های تک با اشاره به مهم‌ترین تجارب خود رمز موفقیت را در شبکه‌سازی، صبر و تلاش مستمر عنوان کرد. بهبود اوضاع بورس در چند ماه آینده، خبر خوب «محسن ثابتی‌پور» بود. وی فعال بازارسرمایه، رئیس امور بورس و سهام هلدینگ آتیه فولاد نقش جهان و مشاور حقوق  JCI ایران است.  داوود نظیری‌زاده، نماینده وزارت اقتصاد راینلند-فالتس آلمان در ایران، توسعه صادرات ایران به آلمان را در تقویت شناخت از نیاز این بازار دانست.

صاحبان کسب‌وکار و فعالینی هم از حوزه فرهنگ در میان میهمانان حضور داشتند. پخش بین‌المللی فیلم که معرفی، بازاریابی و عقد قرارداد با خریداران فیلم در خارج از کشور است، حوزه‌ تخصصی کسب‌وکار «مهناز تفاقی» بود. «فاطمه احمدی» که تاکنون ۱۶ موزه دانشگاهی ایران را در سایت موزه‌های دانشگاهی جهان به ثبت رسانده، درباره فعالیت شبکه ارتباطی فعالان حوزه موزه‌ در سطح کشور صحبت کرد که خود آن را راه‌اندازی کرده.

اگرچه زمینه فعالیت ها به نظر دور از هم می رسید، اما در این بین قطعه گمشده خیلی ها پیدا شد. اما آنچه تهران بلو را متفاوت می کرد، نبود فاصله میان میهمان و میزبان یا سخنران/شنونده بود. هر کسی حرفی برای گفتن و عرضه‌ی تجربه‌های خود داشت. با اینکه در رویدادهای متداول حتی در سطح بین الملل، هنوز جایگاه سخنران و شنونده سنتی است اما رویکرد دنیای امروز ارتباطات دوسویه بودن است. چیزی که تهران‌بلو، با ایجاد این  مزیت خود را از نشست‌های دیگر متمایز کرده بود.

 

اتاق بین‌المللی جوانان تهران، حامی تهران بلو

بعد از این بخش، حامی رویداد، یعنی JCI تهران از پروژه‌های خود در سال جاری گزارشی ارائه داد. در این بخش کلیپی از تاریخچه اتاق بین‌المللی جوانان در جهان و ایران پخش شد. سپس «محمد وثوقمند» نائب رئیس اتاق تهران، به فعالیت‌ها و موفقیت‌های این نهاد بین‌المللی اشاره کرد. وی تاکید کرد: «با وجود آنکه کرونا همه فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌بود، اما با دعوت از اعضای فعال سایر اتاق های جوانان جهان، فرصت‌های آموزشی خوبی در فضای آنلاین فراهم شد.»

سپس “محمد وثوقمند” نائب رئیس اتاق بین الملل جوانان تهران, به فعالیت ها و دستاوردهای اتاق تهران در سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره کرد. وی تاکید کرد: « وجود تهدید کرونا برنامه های حضوری را تحت تاثیر قرار داد بود. از صاحبان کسب و کارهای ایرانی و همچنین متخصصین فعال بین‌المللی از سایر اتاق‌های جوانان جهان دعوت کردیم تا فرصت‌های آموزشی و شبکه‌سازی کاربردی و موثری در فضای آنلاین فراهم کنیم. فرصت‌هایی که در صفحه اینستاگرام JCI Tehran  و برای عموم قابل استفاده می‌باشد».

 

وثوقمند تهران بلو jci تهران

 

«محسن بوستانی»، خزانه‌دار اتاق تهران، در ادامه با معرفی پروژه «ده جوان برجسته جهان» (TOYP) از حضور و موفقیت یک ایرانی برای اولین بار در سطح جهانی گزارش داد. محسن بوستانی همچنین نحوه جذب حمایت ملی ایرانیان داخل  و خارج کشور در راستای معرفی و کسب رای نماینده ایران در این رقابت شرح داد. وحیدرجبلو، کارآفرین توانیاب و بنیان‌گذار استارت آپ «توانیتو»، نماینده ایران درTOYP بود.

 

محمد بوستانی تهران بلو jci تهران

 

با دعوت محمد وثوقمند، خانم «نیناز هلفریش»، نماینده JCI کلن به بیان تجربیات و پروژه‌های این نهاد در کشور آلمان پرداخت. نیناز هلفریش ۷ سال، سابقه عضویت فعال در اتاق جوانان بین‌المللی کلن را در کارنامه خود دارد. وی کلیدی‌ترین راه تقویت ارتباطات کاری در فضایی مانند JCI در ایران را اینگونه می‌بیند: « این شما هستید که با ارتباطاتی که می‌سازید، می‌توانید JCI را بسازید. در واقع JCI خود شما هستید.»

بعد از آن با همراهی محمداحسان علیمحمدی و سایر اعضای برد اتاق تهران، فرش یادبودی به نشانه خواهرخواندگی به ایشان تقدیم شد. یادبودی که به‌صورت نمادین، شهرهای تهران و کلن را در نقشه جغرافیایی دو کشور ایران و آلمان نشان می‌داد. این فرش با عنوان و نماد اتاق بین‌المللی جوانان نشان‌دار شده بود.

 

نیناز هلفریچ jci کلن آلمان

 

«جلیل مشکاتی»، رئیس اتاق بین المللی جوانان ایران، با دعوت محمداحسان علیمحمدی از چشم‌انداز کلان این نهاد صحبت کرد. جلیل مشکاتی تاکید کرد: «JCI فرصتی‌ست که می تواند برای گسترش روابط اجتماعی در سایر نقاط جهان در اختیارمان قراربگیرد. به جد اعتقاد داریم این مسیر می تواند برای کشور ما، برای آینده اقتصاد کشور ما راه گشا باشد.»

در حسن ختام این نشست رئیس اتاق تهران، محمد احسان علی‌محمدی عنوان کرد: « این حرکت نمادین و دوستانه تجاری، فرصتی برای ترویج شبکه بین المللی و توسعه ارتباطات است. در همین راستا در حال گفتگو با نمایندگی‌های JCI در ازمیر (ترکیه) و سن پترزبورگ (روسیه) برای خواهر خواندگی با JCI تهران هستیم».

 

تهران بلو jci تهران

 

قبل از سرو شام فرصت دیگری برای معرفی و گفتگو در مورد کسب‌وکار مدعوین در اختیار آنها قرارگرفت. فرصتی که باعث بررسی بیشتر امکانات طرفین برای همکاری‌های آتی شد.

 

مسیر پیش روی تهران بلو   

آنچه در مورد ادامه رویدادهای آتی تهران بلو به صورت غیر رسمی اعلام شد، تلاش برای برگزاری این رویداد یک‌بار در هر فصل است. با استقبال مدعوین اما این احتمال وجود دارد که به‌صورت ویژه در رویدادهایی خاص و زودتر از موعد نیز نشست‌هایی طراحی و برگزار شود. برای اطلاع از رویدادهای بعدی می توانید با رسانه‌ی این رویداد یعنی صفحه رسمی  تهران بلو در شبکه اجتماعی اینستاگرام به آدرس  @tehran_blue، در ارتباط باشید.

 

tehran blue jci tehran